Tuesday, December 21, 2021

Tilastot rotujen välisestä deittailusta 2009

Tilastot rotujen välisestä deittailusta 2009



Samalla tavalla kuin yhteistoiminnalliset oppimistiimit lisäävät lasten eri rotujen välisiä ystävyyssuhteita, erilaiset liike-elämän organisaatiot, jotka painottavat organisaation jäsenyyttä ja palkitsevat tiimin saavutuksia yksilön saavutuksen sijaan lisäävät jäsenten vuorovaikutusta ja vähentävät demografisten luokkien näkyvyyttä. Kuvio 1 esittää afrikkalais-amerikkalaisten ja valkoihoisten lukiolaisten prosenttiosuutta, joilla oli kaikki tai melkein kaikki samaa rotua olevat ystävät 20. vuoden viimeisellä neljänneksellä tilastot rotujenvälisestä deittailusta 2009. Matheson K. Marks G. Rotujen väliset ystävyydet näyttävät olevan vähemmän vakaat, tilastot rotujenvälisestä deittailusta 2009, mutta yksilöillä, joilla on paljon eri rotujen välisiä ystäviä, on parempi vakaus ja rotujen välinen ystävyyden laatu kuin henkilöillä, joilla on vähän eri rotujen ystäviä. PMC





1. Johdanto



Käytä keksejä, próprios e de terceiros, tilastot rotujenvälisestä deittailusta 2009, que o reconhecem e identificam como um usuário único, para garantir a melhor experiência de navegação, personalizar conteúdo e anúncios, e melhorar o desempenho do nosso site e serviços. Esses Cookies nos allowem coletar alguns dados pessoais sobre você, como sua ID exclusiva atribuída ao seu dispositivo, endereço de IP, tipo de dispositivo e navegador, conteúdos visualizados íoma, outras ações no realizadassosi,.


Para saber mais sobre nossa política de cookies, acesse link. Caso não concorde com o uso cookies dessa forma, você deverá ajustar as configurações de seu navegador ou deixar de acessar o nosso tilastot rotujenvälisestä deittailusta 2009 e serviços. Ao continuar com a navegação em nosso site, você aceita o uso de cookies.


Tinderin tiistaina julkaisemassa kyselyssä verkossa - ja erityisesti Tinderissä - seurustelevat ihmiset sanovat, että tällaiset palvelut tekevät heistä avoimempia seurustelemaan jonkun oman rodun tai etnisen taustansa ulkopuolella, tilastot rotujenvälisestä deittailusta 2009. Pyyhkäisysovellus erottui löydöistä.


Kysely on osa yrityksen kampanjaa, joka vetoaa Unicode Consortiumiin rotujenvälisten parien emojien sisällyttämisestä. Tinderin kysely tukee yleensä muuta tutkimusta treffisovelluksista ja rotujenvälisestä avioliitosta. Cornellin yliopiston tutkimus osoitti, että treffisovellukset, kuten Tinder, lisäävät rotujen välisiä avioliittoja, koska ne altistavat käyttäjät perinteisten sosiaalisten piiriensä ulkopuolisille ihmisille.


InOkCupid tarkasteli käyttäjätietojaan tutkiakseen käyttäjiensä rodullisia mieltymyksiä ja havaitsi, että yleisesti ottaen mustat naiset ja aasialaiset miehet pitivät epätodennäköisemmin omaa rotunsa ulkopuolisia ihmisiä. Yritys katsoi deittailutietoja uudelleen ja havaitsi, että se oli jokseenkin sama – kuitenkin kyselyssä niiden ihmisten prosenttiosuus, jotka sanoivat haluavansa seurustella omassa rodussaan, oli laskenut. Hän tapasi ensimmäisen miehen OkCupidissa ja toisen Tinderissä. NPR:n artikkelissa lainattu nainen tapasi miehen, joka sanoi, että hänen perheensä ei hyväksyisi häntä OkCupidissa.


Tämän tarinan aikaisemmassa versiossa kerrottiin, että hän tapasi hänet Tinderissä. Katie Notopoulos on BuzzFeed Newsin vanhempi teknologiatoimittaja, jonka kotipaikka on New York. Ota yhteyttä tähän toimittajaan osoitteessa katie buzzfeed. Ota yhteyttä Katie Notopoulosiin katie buzzfeedissä.


Sain luottamuksellisen vinkin? Lähetä se täällä, tilastot rotujenvälisestä deittailusta 2009. BuzzFeed News -tutkimus yhteistyössä kansainvälisen tutkivien journalistien konsortion kanssa, joka perustuu tuhansiin asiakirjoihin, joita hallitus ei halunnut tilastot rotujenvälisestä deittailusta 2009 katso.





max virtuaalinen treffipeli



Parisuhteen laatu ja tarpeiden tyydyttäminen liittyivät suoraan ja välillisesti hyvinvointiin. Psykologinen rappeutuminen oli yksi yleisimmistä väkivallan seurauksista seurustelusuhteissa. Suurempi määrä positiivisia parisuhteen kokemuksia liittyi samanaikaisesti ja pitkittäin hyvinvointiin.


Parisuhdeihanteiden ja -kokemusten yhteensopivuus liittyi positiivisesti hyvinvointiin. Se, että kiinnitettiin enemmän huomiota positiiviseen kumppanin käyttäytymiseen negatiivisen kumppanin käyttäytymisen sijaan, liittyi positiivisesti hyvinvointiin.


Romanttinen osallistuminen yhdistettiin positiiviseen elämänlaatuun, positiivisiin onnentunteisiin ja negatiivisten tilojen, kuten vihan ja surun vähentämiseen. Kiintymysturva oli pääasiallinen hyvinvoinnin ennustaja amerikkalaisissa ja eurooppalaisissa näytteissä, kun taas Mosambikin näytteissä se oli Eros-rakkaustyyli. Kiintymysturva ja hyvinvointi eivät olleet sukupuolisidonnaisia. Romanttiset suhteet, joille oli tunnusomaista eriarvoisuus emotionaalisten resurssien ja päätöksenteon suhteen, liittyivät suurempaan psykologiseen oireyhtymään.


Korkeampi tavoitekonflikti liittyi suoraan huonompaan suhteen laatuun ja huonompaan hyvinvointiin. Tavoitteiden mukaisiin toimintoihin osallistuminen kumppanin kanssa liittyi korkeimpiin hyvinvointiraportteihin. Sinkku ihmiset, joilla oli suuria välttämistavoitteita, olivat yhtä onnellisia kuin parisuhteessa olevat.


Lisäksi korkean lähestymistavan omaavat henkilöt kokivat parempaa hyvinvointia, mutta erityisesti silloin, kun he olivat mukana parisuhteessa.


Korkea positiivinen vaikutus konfliktitilanteissa liittyi positiivisesti parisuhteen tyytyväisyyteen ja vakauteen. Avioero ennusti parempaa hyvinvointia, kun alkusuhteen laatu oli huono. Ahdistunut ja välttelevä kiintymys ennusti huonompaa hyvinvointia. Yhteisöllinen jaksaminen ei liittynyt henkiseen ahdistukseen.


Kumppanin liiallisella osallistumisella diabeteksen hallintaan oli ristiriitainen suhde tuloksiin, kun taas kumppanin liiallisella osallistumisella oli tasaisesti huonoja tuloksia. Korkeampi seksuaaliterveys liittyi merkittävästi vähempään päihteiden käyttöön, vähäisempään itseraportoituun masennukseen, alhaisempaan jännityksen etsimiseen, korkeampaan itsetuntoon, harvempiin päihteitä käyttäviin ystäviin, korkeampaan uskonnollisuuteen, parempaan sosiaaliseen integroitumiseen, rikollisen käyttäytymisen ja rikollisuuden harvempaan esiintyvyyteen ja useammin yhteisöryhmään kuuluminen.


Henkilökohtaisten ja normatiivisten käsikirjoitusten välinen vastaavuus ja kumppanien välinen sopimus henkilökohtaisista käsikirjoituksista ennusti hyvinvointia. Autonomian tukeminen katsottiin tärkeämmäksi edistämisestä kiinnostuneiden henkilöiden keskuudessa, kun taas sukulaissuhteen tukeminen katsottiin tärkeämmäksi ennaltaehkäisystä kiinnostuneiden henkilöiden keskuudessa.


Lähestymismotiivit uhraamiseen liittyivät positiivisesti hyvinvointiin ja parisuhteen laatuun, kun taas uhraamisen välttämismotiivit liittyivät negatiivisesti hyvinvointiin. Ihmisen sisäinen emotionaalinen tukahduttaminen päivittäisen uhrauksen aikana liittyi hyvinvoinnin heikkenemiseen. Lähestymisseksuaaliset motiivit liittyivät positiivisesti hyvinvointiin, kun taas välttämisseksuaaliset motiivit liittyivät negatiivisesti. Romanttisen suhteen läheisyys liittyi positiivisesti hyvinvointiin [46] NR, 23 NR Parisuhteen onnellisuus, tyytyväisyys elämään, yleinen onnellisuus, ahdistusoireet ja itsetunto.


Onnellisissa parisuhteissa olevat ilmoittivat olevansa korkeammassa hyvinvointitasossa kuin onnettomissa parisuhteissa olevat. Naimisissa olevat henkilöt ilmoittivat olevansa korkeimmalla tasolla, seurasivat avoliittoa, vakituista seurustelua ja satunnaista seurustelua. Varhaisnuorten positiivinen vaikutus ennusti vähemmän parisuhdeongelmia ja tervettä sopeutumista aikuisuuteen.


Seksuaalinen myöntymys liittyi negatiivisesti hyvinvointiin. Romanttisessa suhteessa oleminen yhdistettiin aivojuovion harmaan aineen tiheyden vähenemiseen ja subjektiivisen onnellisuuden lisääntymiseen.


Autonomian tuki romanttisten kumppanien välillä liittyi merkittävästi positiivisesti tavoitteen etenemiseen. Autonomian tuen myönteistä vaikutusta välitti lisääntynyt autonominen tavoitemotivaatio.


Liikkuminen yhdistettiin positiivisesti kumppanin vahvistamiseen, liikkumiseen kohti ihanteellista minää ja hyvinvointiin. Parisuhteen laatu ja myöhempien romanttisten suhteiden muodostuminen eron jälkeen eivät ennustaneet hyvinvoinnin muutoksia, kun taas sinkkuna pysyminen eron jälkeen liittyi negatiivisesti masennusoireisiin.


Korkeampi keskinäinen riippuvuus lisäsi hyvinvointia, jos kumppanit tukahduttivat negatiiviset tunteensa uhrauksen aikana. Itsemääräämisoikeus ja turvallinen kiintymistyyli liittyivät molemmat positiivisesti hyvinvointiin. Suurempi romanttinen salailu liittyi vähentyneeseen sitoutumiseen suhteeseen ja raportoituihin terveysoireisiin. Romanttinen salailu liittyi negatiivisesti suhteelliseen sitoutumiseen ja positiivisesti negatiiviseen vaikutukseen.


Kokemukset seurusteluväkivallasta yhdistettiin huonompaan hyvinvointiin. Kumppanien perfektionistiset huolet liittyivät negatiivisesti hyvinvointiin. Korkea läheisyys liittyi positiivisesti hyvinvointiin. Avioliitto ja tosiasialliset ihmissuhteet yhdistettiin positiivisesti hyvinvointiin. Fyysisen tai henkisen pahoinpitelytilanteiden kokeminen liittyi huonompaan hyvinvointiin.


Kommunikaatiolla oli myönteinen vaikutus sekä yksilötasolla että dyadisella tasolla seksuaalisten ongelmien olemassaolon yhteydessä. Rotujenvälisillä deittailijoilla oli suurempi riski sairastua masennukseen kuin heidän ei-seurustelevilla ja samaa rotua olevilla deittailutovereillaan. Romanttisen eron kokeminen selitti kohonneen masennuksen riskin treffailijoille yleensä ja erityisesti samasta rodusta seurusteleville, mutta ei rotujen välisille seurusteluille. Poikien elämään tyytyväisyyden yhteydessä havaittiin romanttisiin suhteisiin liittyvän stressin merkittävä, vaikkakin heikko vuorovaikutusvaikutus koherenssin tunteen kautta.


Muut vuorovaikutusvaikutukset olivat merkityksettömiä molemmilla sukupuolilla [ ] 17-21, Turvallinen kiintymistyyli liittyi positiivisesti hyvinvointiin. Kumppanin idealisointi liittyi positiivisesti hyvinvointiin. Valtojen eriarvoisuus liittyi aidon itseilmaisun puutteeseen molemmissa populaatioissa.


Aitouden puute vaikutti negatiivisesti psyykkiseen terveyteen, erityisesti meksikolaisille amerikkalaisille. Runsaan ja positiivisten kokemusten raportoiminen ja niille positiivinen merkitys yhdistettiin ajan myötä parantuneeseen hyvinvointiin. Nuoret aikuiset, jotka ilmoittivat negatiivisista ja ambivalenttisista tunnereaktioista yhteydenottoon, ilmoittivat myös heikentyneestä hyvinvoinnista.


Selviytymisstrategiat tai hallinnan ja selviytymisen vuorovaikutus parisuhdeväkivaltatilanteissa eivät merkittävästi ennustaneet henkistä kärsimystä. Suhteellisen käyttäytymisen ylläpitäminen itsemääräämien motiivien johdosta liittyi positiivisesti hyvinvointiin. Miesten sukupuoliroolit, kuten menestys, kilpailukyky tai valta, liittyivät negatiivisesti kumppanien hyvinvointiin.


Diadinen empatia yhdistettiin positiivisesti hyvinvointiin. Matala parisuhteen laatutaso liittyi negatiivisesti hyvinvointiin. Kumppanien samankaltaisuus liittyi positiivisesti hyvinvointiin. Anteeksiantaminen yhdistettiin parempaan hyvinvointiin. Kumppaneiden välinen emotionaalinen keskinäinen riippuvuus liittyi positiivisesti hyvinvointiin, erityisesti mitä tulee positiivisiin tunteisiin. Korkeampi ahdistuneisuus ja masennusoireet ennustivat negatiivisten romanttisten kokemusten lisääntymistä.


Romanttisen suhteen epäaito liittyi positiivisesti masennuksen, itsemurha-ajatusten ja -yritysten riskiin, mutta vain tytöillä. Parisuhdestatus liittyi hyvinvointiin, korkeimmalla tasolla naimisissa olevia nuoria aikuisia. Laadukas parisuhde liittyi kohonneeseen itsetuntoon.


Rotujenväliset seurustelut kokivat enemmän masennuksen ja ahdistuksen oireita ja huonompia perhesuhteita kuin saman rodun seurustelut. Romanttisten suhteiden käännekohdat liittyivät hyvinvointiin. Negatiivinen käännekohta liittyi suurempiin masennusoireisiin. Positiivinen käännekohta tai muodollinen käännekohta yhdistettiin terveempiin romanttisiin suhteisiin ja vähäisempään oireiden määrään. Naimisissa olevat nuoret aikuiset ilmoittivat olevansa tyytyväisempiä elämäänsä kuin muissa romanttisissa suhteissa olevat, ne, jotka eivät olleet romanttisessa suhteessa, ja ne, jotka naimisiin ennen ikää. Treffiväkivallan uhriksi joutuminen liittyi masennuksen oireisiin ja heikompaan itsetuntoon.


Nuoret, joilla oli erittäin hyvä suhde, ilmoittivat korkeammasta psykologisesta sopeutumisesta. Itsehillintä ennusti merkittävästi parempaa tyytyväisyyttä elämään ja pienempää stressiä.


Itsehillintä ei kuitenkaan ennustanut merkittävästi parisuhteen tyytyväisyyttä. Itsehillintä ennusti korkeampaa tyytyväisyyttä elämään, hyvinvointia, psykologista sopeutumista, dyadista sopeutumista ja tyytyväisyyttä ihmissuhteisiin. Yhteydet liittyivät naisten parempaan hyvinvointiin ja miesten huonompaan hyvinvointiin. Positiivisen parisuhteen laadun havaittiin olevan välittäjä anteeksiannon etsimisen sekä itsensä ja hyvinvoinnin välillä.


Alhainen kiintymysahdistus romanttisissa suhteissa ennusti onnea; alhainen kiintymysahdistus ja korkea itsetehokkuus ennustetaan alhaiseksi psyykkiseksi ahdistukseksi; vähemmän pelkoa kumppanin negatiivisesta arvioinnista ja korkea itsetehokkuus positiivisesti ennakoitua itsetuntoa. Parisuhteen laatu liittyi positiivisesti hyvinvointiin. Itsesyyttely ennusti masennusta siinä määrin, että osallistujat antoivat itselleen anteeksi. Korkeampi itsemyötätunto liittyi suurempaan kompromissien todennäköisyyteen, sekä parempaan autenttisuuteen, alhaisempaan emotionaaliseen myllerrykseen ja korkeampaan hyvinvointiin.


Anteeksiantaminen liittyi positiivisesti ahdistuksen, masennuksen ja hyvinvoinnin paranemiseen. Paremman hyvinvoinnin omaavat raportoivat positiivisemmasta romanttisesta käyttäytymisestä. Romanttisten suhteiden hyvinvointiin liittyvät muuttujat murrosiässä ja kehittyvässä aikuisuudessa Tämän tutkimuksen erityisen tavoitteen saavuttaminen sisälsi romanttisten suhteiden muuttujien tarkastelun, jotka on liitetty hyvinvointiin murrosiässä ja nousevassa aikuisiässä.


Taulukko 2 Mukana olevien tutkimusten luokat, erityiset romanttiset muuttujat ja mittausrakenteet. todellisia tapahtumia. Keskustelu Tämän tutkimuksen päätavoitteena on ollut tehdä systemaattinen katsaus tieteelliseen kirjallisuuteen romanttisten suhteiden ja hyvinvoinnin välisestä yhteydestä murrosiässä ja nousevassa aikuisiässä keskittyen tunnistamaan erityisiä muuttujia, jotka liittyvät hyvinvointiin romanttisessa kontekstissa.


Johtopäätökset Näiden tulosten perusteella yksi tämän tutkimuksen tärkeimmistä johtopäätöksistä on romanttisten suhteiden korvaamaton rooli hyvinvoinnissa murrosiässä ja aikuisiässä. Tekijän panokset Tämä tutkimus on kehitetty kaikkien sen tekijöiden panoksella.


Eturistiriidat Kirjoittajat eivät julista eturistiriitoja. Viitteet 1. Kokki P. Hyvinvoinnin mittaaminen: Instrumenttien katsaus.


Seligman M. Positiivinen psykologia: Johdanto. Keyes C. Mielenterveyden jatkumo: ahdistuksesta elämän kukoistamiseen. Health Soc. Hyvinvoinnin ja mielenterveyden ulottuvuudet aikuisiässä. Julkaisussa: Bornstein M. Nykyajan psykologian hyvinvoinnin risteykset: positiivinen kehitys läpi elämän.


Lawrence Erlbaum Associates Publishers; Mahwah, NJ, USA: Vázquez C. La Psicología Positiva en Perspectiva. Delle Fave A. Onnen eudaimoniset ja hedoniset komponentit: laadulliset ja kvantitatiiviset havainnot. Ryan R. Onnesta ja ihmispotentiaalista: Katsaus hedonista ja eudaimonista hyvinvointia koskevaan tutkimukseen.


Deci E. Itsemääräämisteoria: ihmisen motivaation, kehityksen ja terveyden makroteoria. Baumeister R. Tarve kuulua: ihmisten välisten kiintymysten halu ihmisen perustavanlaatuisena motivaationa. Motivoiva lähestymistapa itseen: integraatio persoonallisuudessa. Julkaisussa: Dienstbier L. Nykyinen motivaatioteoria ja tutkimus. Nebraska Symposium on Motivation: Perspectives on Motivation. University of Nebraska Press; Lincoln, NE, USA: Diener E.


Happiest People Revisited: Maailmanlaajuinen koe. Reis H. Ihmisen käyttäytymisen ja kehityksen suhdekonteksti. Erittäin iloisia ihmisiä. Connolly J. Romanttiset suhteet murrosiässä. Julkaisussa: Lerner M. Nuorten psykologian käsikirja. Arnett J. 18–29-vuotiaiden aikuisuuden uusi elämänvaihe: vaikutukset mielenterveyteen. Lancet Psychiat. Emerging Adulthood: Kehitysteoria myöhään teini-iästä 20-luvulle.


Ruskea B. Missing The Love Boat: Miksi tutkijat ovat välttyneet nuorten romanssilta. Julkaisussa: Furman W. Cambridgen sosiaalisen ja tunnekehityksen opinnot. Romanttisten suhteiden kehittyminen murrosiässä. Cambridge University Press; New York, NY, USA: Collins W. Enemmän kuin myytti: romanttisten suhteiden kehitysmerkitys murrosiässä. Nuorten romanttiset suhteet. Romanttisten suhteiden kehittyminen murrosiässä ja kehittyvässä aikuisiässä: vaikutukset yhteisön mielenterveyteen.


Carver K. Kansalliset arviot nuorten romanttisista suhteista. Julkaisussa: Florsheim P. Nuorten romanttiset suhteet ja seksuaalinen käyttäytyminen: teoria, tutkimus ja käytännön vaikutukset.


Lawrence Erlbaum Associates; Mahwah, NJ, USA: Demir M. Lähisuhteet ja onnellisuus nousevien aikuisten keskuudessa. Happiness Stud. Shulman S. Romanttisen pätevyyden arviointi vanhempien nuorten keskuudessa. Furman W. Ikä- ja sukupuolierot käsityksissä henkilökohtaisten suhteiden verkostoista. Lapsi Dev. Zimmer-Gembeck M.


Vakaus, muutos ja yksilölliset erot ystävien ja romanttisten kumppaneiden kanssa tekemisissä teini-ikäisten naisten keskuudessa. Nuorten Adolesc. Fincham F. Nouseva aikuisuus ja romanttiset suhteet: Johdanto. Julkaisussa: Fincham F. Romanttiset suhteet nousevassa aikuisiässä. Cambridge University Press; Cambridge, Iso-Britannia: Simon R. Avioliiton ulkopuoliset romanttiset suhteet ja mielenterveys varhaisessa aikuisiässä: eroaako yhdistys naisista ja miehistä?


Ajoituskysymys: romanttisen osallistumisen ja psykososiaalisen sopeutumisen kehitysteoriat. Meier A. Intiimien suhteiden kehitys aikuisuuteen siirtymisen aikana: erot sosiaaliluokittain.


Uusi Dir. Lapsi Adolesc. Montgomery M. Psykososiaalinen läheisyys ja identiteetti: varhaisesta murrosiästä kehittyvään aikuisuuteen. DeWall C. Kielletty hedelmä: välinpitämättömyys houkuttelevia vaihtoehtoja kohtaan herättää implisiittisen suhteen reaktiokyvyn.


Casad B. Todellinen vs. ihanne: parisuhteeseen liittyvän tyytyväisyyden ja hyvinvoinnin ennustaminen avioliittomyyttien ja hyväntahtoisen seksismin hyväksymisen perusteella. Naiset Q. Eryilmaz A. Tarvetyytyväisyyden välittäjärooli subjektiivisen hyvinvoinnin ja romanttisten suhteiden laadun välillä. Flora J. Suhdehyvinvointi ja suhdehistorian käsitykset avio- ja treffipareissa. Frye M. Ihanteelliset parisuhdekokemusten ankkureiksi.


Galinha I. Aikuisten kiintymys, rakkaustyylit, parisuhdekokemukset ja subjektiivinen hyvinvointi: kulttuurien välinen ja sukupuolten välinen vertailu amerikkalaisten, portugalilaisten ja mosambikilaisten välillä. Soller B. Joutui huonoon romanssiin. Tuval-Mashiach R. Käännekohtia nousevien aikuisten romanttisessa historiassa. Youth Stud. Viejo C. Nuorten rakkaus ja hyvinvointi: treffisuhteiden rooli psykologisen sopeutumisen kannalta. Positiivisen ja negatiivisen romanttisen suhteen laatu: ikä, tuttavuus, kiintymys ja hyvinvointi parisuhteen ja ennusteen korrelaatioina.


Blanca M. Elämän tyytyväisyys ja luonteen vahvuudet espanjalaisilla varhaisnuorilla. Park N. Luonteen ja hyvinvoinnin vahvuudet. Davila J. Romanttinen osaaminen, terveet ihmissuhteet ja hyvinvointi nousevilla aikuisilla.


Adamczyk K. Koettu sosiaalinen tuki ja mielenterveys sinkkujen keskuudessa vs. Yhteistyökumppanina Puolalaiset nuoret aikuiset. Ciairano S. Treffit, seksuaalinen aktiivisuus ja hyvinvointi italialaisilla nuorilla. Kamp Dush C. Suhteen tilan ja laadun vaikutukset subjektiiviseen hyvinvointiin. Ackard D. Treffiväkivalta ja treffiraiskaukset nuorten keskuudessa: yhteydet häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen ja psykologiseen terveyteen. Lapsen hyväksikäyttö. Callahan M. Nuorten treffiväkivallan uhriksi joutuminen ja psykologinen hyvinvointi.


Fernández-Fuertes A. Fyysinen ja psykologinen aggressio espanjalaisten nuorten deittailusuhteissa: motiivit ja seuraukset. Fyysinen deittailuväkivalta: kohti ymmärrettävää näkemystä ilmiöstä. Y Aprendiz. Boyle A. Deittailun ahdistuksen vaikutus normatiivisiin seurustelukokemuksiin, seksuaalisiin vuorovaikutuksiin ja alkoholin kulutukseen kanadalaisten keskinuorten keskuudessa.


Miller B. Mitkä ovat todennäköisyydet: Nuorten rotujen välisen romanssin ja masennuksen riskin tutkiminen. Youth Soc. Deittailun monipuoliset näkökohdat: assosiaatiot psykososiaalisten toimintojen kanssa varhaisesta keskiteini-ikään. Cui M. Romanttisten suhteiden ja rikollisuuden välinen liitto nuoruudessa ja nuoressa aikuisiässä. Shamser L. Hutton B. La Extensión de la Declaración PRISMA para Revisiones Sistemáticas que Incorporan Metaanálisis en Red: PRISMA-NMA.


Perestelo-Pérez L. Standardit psykologian ja terveyden alan systemaattisten arvostelujen kehittämiseen ja raportointiin. Moher D. PLoS Med. Dodell-Feder D. Gala J. Romanttiset suhteet nousevassa aikuisuudessa: Kehitysnäkökulma.


Ackerman J. Suhteen tila -asteikon puolankielisen version kehittäminen ja validointi ReSta Curr. Algoe S. Positiivinen psykologia kontekstissa: Kiitollisuuden ilmaisemisen vaikutukset jatkuvissa ihmissuhteissa riippuvat käsityksistä toteuttajan reagointikyvystä.


Asano R. Dyadin jaetun parisuhteen tehokkuus voi lisätä elämään tyytyväisyyttä lähisuhteissa: Monitasoinen tutkimus. PLoS ONE. Auger E. Päivittäiset kokemukset ja parisuhteen hyvinvointi: parisuhteen tunnistamisen paradoksaaliset vaikutukset.


Baams L. Kuinka romanttinen suhde voi suojella samaa sukupuolta olevia nuoria ja nuoria aikuisia odotetun hylkäämisen vaikutukselta. Baker L. Kuinka parisuhteen ylläpitokäyttäytyminen vaikuttaa yksilön hyvinvointiin? Kontekstuaalinen näkökulma. Banse R. Implisiittiset asenteet romanttisia kumppaneita kohtaan ennustavat hyvinvointia stressaavissa elämänoloissa: todisteita synnytystä edeltävästä synnytysosastosta. Barnes S. Mindfulnessin rooli romanttisen suhteen tyytyväisyydessä ja vastaukset parisuhdestressiin.


Avioliitto Fam. Bauermeister J. Suhdepolut ja psykologinen hyvinvointi seksuaalivähemmistöön kuuluvien nuorten keskuudessa. Bazzini D. Naurun muistelemisen vaikutus parisuhteen tyytyväisyyteen. Braithwaite S. Romanttiset suhteet ja korkeakouluopiskelijoiden fyysinen ja henkinen terveys. Brumbaugh C. Liian nopeasti, liian pian? Empiirinen tutkimus rebound-suhteista.


Brunell A. Dispositionaalinen aitous ja romanttinen suhde. Itsemääräämisoikeus ja seksuaalinen kokemus deittailusuhteissa. Painike D.


Teinien treffisuhteet ja hyvinvoinnin tulokset: sukupuolten välisten erojen tutkiminen väkivallattomissa ja väkivaltaisissa deittailusuhteissa. Naisten rikos. Cameron L. Tukahduttaminen ja ilmaisu erillisinä tunteiden säätelyprosesseina päivittäisessä vuorovaikutuksessa: pitkittäis- ja meta-analyysit. Caron A. Lähisuhteiden vertailut: Nuorten aikuisten suhteiden laadun ja kiintymysmallien arviointi vanhempiin, ystäviin ja romanttisiin kumppaneihin.


Ceglarek P. Eroon liittyvät arvioinnit ja nuorten aikuisten homo- ja biseksuaalimiesten psykologinen hyvinvointi. Homo Lesbo Ment. Clarkberg M. Coker A. Etelä-Carolinan lukion opiskelijoiden vakava deittailuväkivalta ja elämänlaatu.


Debrot A. Kultaseni, teet minut todella onnelliseksi: romanttisen suhteen laatu ja persoonallisuus onnellisuuden ennustajina nousevien aikuisten keskuudessa. Timantti L. Drigotas S. Michelangelo-ilmiö ja henkilökohtainen hyvinvointi. Sitoutumisen taso, sitoutumisen molemminpuolisuus ja pariskunnan hyvinvointi. Eisenberg M. Gable S. Hän sanoi, hän sanoi: Kvasi-signaalin havaitsemisanalyysi päivittäisistä vuorovaikutuksista lähisuhdekumppanien välillä.


Galliher R. Teho ja psykologinen hyvinvointi myöhään nuorten romanttisissa suhteissa. Seksiroolit. Gere J. Girme Y. Onnellisena sinkkuna: parisuhteen tilan ja hyvinvoinnin välinen yhteys riippuu välttämisestä ja sosiaalisten tavoitteiden lähestymisestä. Kultaseppä K. Kehonkuva. Gottman J. Avioliiton onnellisuuden ja vakauden ennustaminen vastanaimien kanssa. Avioliitto Fam. Gustavson K. Parisuhteen laatu, avioero ja hyvinvointi: havainnot kolmivuotisesta pitkittäistutkimuksesta. Hadden B.


Näyttelijän ja kumppanin keskinäisen riippuvuuden malli kiintymyksestä ja täyttymyksestä romanttisissa dyadeissa. Helgeson V. Nuoret aikuiset, joilla on tyypin 1 diabetes: romanttiset suhteet ja vaikutukset hyvinvointiin. Diabetes Spectr. Hensel D. Seksuaalisen terveyden sekä teini-ikäisten naisten fyysisen, henkisen ja sosiaalisen terveyden liitto. Holmberg D. Toistaiseksi niin hyvin: Käsikirjoitukset romanttisten suhteiden kehittämiseen suhteellisen hyvinvoinnin ennustajina.


Hui C. Vapauden rakastaminen: Huolet edistämisestä tai ehkäisystä ja autonomian roolista parisuhteen hyvinvoinnissa. Impett E. Luopuminen ja periksiantautuminen: Päivittäisen uhrauksen kustannukset ja hyödyt läheisissä suhteissa.


Tukahduttaminen happamoi uhraamisen: tunteiden tukahduttamisen emotionaaliset ja suhteelliset kustannukset romanttisissa suhteissa. Lähestymisen ja välttämisen seksuaaliset motiivit: vaikutukset henkilökohtaiseen ja ihmisten väliseen hyvinvointiin.


Johnson H. Identiteetin ja romanttisen suhteen läheisyyden ja hyvinvoinnin assosiaatioiden tutkiminen nousevassa aikuisiässä. Kansky J. Varhaisnuorten vaikutus ennustaa myöhempiä elämäntuloksia. Terveys Hyvinvointi. Katz J. Kawamichi H. Romanttisessa suhteessa oleminen liittyy harmaan aineen tiheyden vähenemiseen striatumissa ja lisääntyneeseen subjektiiviseen onnellisuuteen.


Koestner R. Tavoitteen tukemisen autonomisten ja ohjaavien muotojen erottaminen: niiden vaikutukset tavoitteen edistymiseen, suhteen laatuun ja subjektiiviseen hyvinvointiin. Kumashiro M. Ajatella tai tehdä: Arvioinnin ja liikkumisorientaation vaikutus Michelangelo-ilmiöön. Langlais M. Kun pidättäminen auttaa: Negatiivisten tunteiden tukahduttaminen uhrauksen aikana tuntuu aidolta ja hyödyllistä erittäin riippuvaisille ihmisille.


Vuoto G. Itsemääräämiskyky, kiintymystyylit ja hyvinvointi aikuisten romanttisissa suhteissa. Lehmiller J. Salaiset romanttiset suhteet: seuraukset henkilökohtaiselle ja suhteelliselle hyvinvoinnille.


Pitkä S. Päihteiden käytön, subjektiivisen hyvinvoinnin ja ihmisten välisten suhteiden vertailu sijaishoidossa ja yksityisissä kotitalouksissa olevien nuorten keskuudessa: poikkileikkausanalyysi Walesin kouluterveystutkimusverkoston tutkimuksesta. BMJ auki.


Mackinnon S. Perfektionistiset huolenaiheet, sosiaalinen negatiivisuus ja subjektiivinen hyvinvointi: sosiaalisen katkaisumallin testi. Marks G. Vaikutukset ja seuraukset hyvinvointiin australialaisten nuorten keskuudessa: - Matheson K.


Merwin K. Meidän on puhuttava: Seksuaalisten ongelmien paljastaminen liittyy naisten masennukseen, seksuaaliseen toimintaan ja parisuhdetyytyväisyyteen. Sex Marital Ther. Moksnes U. Stressikokemus vaikuttaa negatiivisesti nuorten elämään tyytyväisyyteen: johdonmukaisuuden tunteen positiivinen rooli. Life Res. Moore S. Murray S. Positiivisten illuusioiden itsensä toteuttava luonne romanttisissa suhteissa: Rakkaus ei ole sokea, vaan ennakoiva.


Neff K. Kulttuuri, voima, aitous ja psykologinen hyvinvointi romanttisissa suhteissa: Euroopan amerikkalaisten ja meksikolaisten amerikkalaisten vertailu. Orbuch T.


Aviopariksi tuleminen: merkityksen ilmaantuminen avioliiton ensimmäisinä vuosina. Owen J. Pappi K. Deittailusuhteiden hallinta, selviytyminen ja uhriutuminen. Väkivallan uhri. Ratelle C. Reifman A. Yliopisto-opiskelijoiden stressi, rakenteellinen sosiaalinen tuki ja hyvinvointi. Rochlen A. Miesten Masc.


Rosen N. Dyadinen empatia ennustaa seksuaalista ja parisuhdehyvinvointia pariskunnille, jotka ovat siirtymässä vanhemmuuteen. Rowsell H. Ujouden, romanttisen suhteen laadun ja hyvinvoinnin välisten yhteyksien tutkiminen. Rusbult C. Ruis M. Anteeksianto ja romanttiset suhteet Collegessa. Voiko se parantaa haavoittuneen sydämen?


Sels L. Emotionaalinen keskinäinen riippuvuus ja hyvinvointi lähisuhteissa. Sukupuolten väliset erot romanttisten kokemusten, työkokemusten ja yksilöllisen sopeutumisen välillä kehittyvässä aikuisiässä. Pian J. Yhdessä On Parempi? Stevenson W. Sosiaalinen tuki, suhteiden laatu ja hyvinvointi raskaana olevien nuorten keskuudessa. Tillman K. Perhesuhteiden rooli rotujenvälisesti seurustelevien nuorten psykologisessa hyvinvoinnissa.


Uecker J. Avioliitto ja mielenterveys nuorten aikuisten keskuudessa. Van Outsel J. Visserman M. Minä tai Me? Itsehillintä edistää tervettä tasapainoa henkilökohtaisten ja ihmissuhteiden välillä. Vrangalova Z. Yhdistäminen ja psykologinen hyvinvointi korkeakouluopiskelijoissa: lyhytaikaiset mahdolliset linkit eri kytkentämääritelmiin. Sex Res. Wazid S. Parisuhdelaatu anteeksiannon ja psykologisen hyvinvoinnin välittäjänä romanttisten suhteiden rikkojien keskuudessa.


Weisskirch R. Kykyjä romanttisiin suhteisiin ja hyvinvointiin nousevien aikuisten keskuudessa. Whitton S. Parisuhdetyytyväisyys ja masennuksen oireet nousevilla aikuisilla: poikkileikkaussuhteet ja parisuhteen ominaisuuksien hillitsevät vaikutukset.


Wohl M. Sisään katsominen: valtion itsensä anteeksiantamisen mittaaminen ja sen suhde psykologiseen hyvinvointiin. Yarnell L. Itsemyötätunto, ihmisten välisten konfliktien ratkaisut ja hyvinvointi. Itse-identiteetti. Zhang T. Ryhmäanteeksiantamiseen tähtäävän intervention soveltaminen seurusteluun loukkaaville korkeakouluopiskelijoille: kiinalainen näkökulma.


Ryhmäpsykother. Jayawickreme E. Hyvinvoinnin moottori. Waterman A. Mielenterveyden edistäminen ja suojeleminen kukoistavana: täydentävä strategia kansallisen mielenterveyden parantamiseksi. Hervás G.


Psicologia positiva: Una Introducción. Kohti mielenterveystieteitä. Positiiviset ohjeet diagnoosiin ja interventioihin. Julkaisussa: Snyder C. Positiivisen psykologian käsikirja. Oxford University Press; New York, NY, USA: Nuorten romanttiset suhteet ja kokemukset.


Julkaisussa: Rubin K. Sosiaalinen, emotionaalinen ja persoonallisuuden kehitys kontekstissa. Käsikirja vertaisvuorovaikutuksista, suhteista ja ryhmistä.


Guilford Press; New York, NY, USA: Romanttisten suhteiden rooli nuorten kehityksessä. Masennusoireet ja nuorten romanssi: teoria, tutkimus ja vaikutukset. Larson R. Rotujenvälisten avioliittojen osuus vaihtelee huomattavasti puolisoiden etnisestä taustasta ja sukupuolesta riippuen. Ensimmäinen "rotujenvälinen" avioliitto nykyisessä Yhdysvalloissa oli sen naisen avioliitto, joka nykyään tunnetaan yleisesti nimellä Pocahontas. Hän meni naimisiin tupakanviljelijän John Rolfen kanssa Kveekari Zephaniah Kingsley avioitui Yhdysvaltojen ulkopuolella.


musta orjuutettu nainen, jonka hän osti Kuubasta. Hänellä oli myös kolme mustaa orjuutettua vaimoa; hän teki kaikki neljä. Hän julkaisi kolme kertaa uusintapainoksen tutkielman sekaavioliiton eduista, mikä Kingsleyn mukaan tuotti terveempiä ja kauniimpia lapsia ja parempia kansalaisia.


Espanjan Floridassa, jossa Kingsley asui, häntä siedettiin, kunnes Floridasta tuli U. alueella, minkä vuoksi hän lopulta muutti perheineen Haitille nykyiseen Dominikaaniseen tasavaltaan. Mahdollisuus mustien miesten naimisiin valkoisten naisten kanssa pelotti monia amerikkalaisia ​​ennen sisällissotaa. Se suurennettiin suurimmaksi uhkaksi yhteiskunnalle, mustien vapauttamisen seuraukseksi: heidän mukaansa nämä raivot viidakon pedot raiskasivat, saastuttaisivat ja tahrasivat valkoisia amerikkalaisia ​​naisia.


Ensimmäinen laillinen mustavalkoinen avioliitto Yhdysvalloissa oli kuitenkin afroamerikkalaisen professorin William G. Allenin ja valkoisen opiskelijan Mary Kingin avioliitto oli salainen, ja he lähtivät maasta välittömästi Englantiin eivätkä koskaan palaa.


Vaikka Abraham Lincoln vastusti orjuutta Charlestonissa Illinoisissa vuonna pitämässään puheessa, hän sanoi: "En ole enkä ole koskaan kannattanut sitä, että neekereistä tehdään äänestäjiä tai valamiehistöjä, enkä saa heidät toimimaan virassa tai avioitumaan valkoisten kanssa. ihmiset. Minä kannatan valkoiselle rodulle osoitettua ylivoimaista asemaa yhtä paljon kuin kuka tahansa.". Teoksessa Social Trends in America and Strategic Approaches to the Negro Problem, ruotsalainen taloustieteilijä Gunnar Myrdal luokitteli sosiaaliset alueet, joilla etelävalkoiset amerikkalaiset asettivat mustien amerikkalaisten vapauden rajoituksia rotuerottelun kautta, pienimmästä tärkeimpään: perusjulkinen laitos. pääsy, sosiaalinen tasa-arvo, työpaikat, tuomioistuimet ja poliisi, politiikka ja avioliitto.


Tämä järjestyskaavio havainnollistaa tapaa, jolla erottelun esteet putosivat: Vähemmän tärkeä oli erottelu julkisissa peruslaitoksissa, joka poistettiin kansalaisoikeuslailla. Kuitenkin sitkein laillisen erottelun muoto, rotujen välisen avioliiton kieltäminen, sitä ei kumottu kokonaan ennen kuin Yhdysvallat kumosi viimeiset sekaantumisen vastaiset lait.


Korkein oikeus korkeimman oikeuden puheenjohtajan Earl Warrenin johdolla yksimielisessä päätöksessä Loving v. Yksilöiden eri iät, jotka huipentuvat sukupolvien jakautumiseen, ovat perinteisesti vaikuttaneet suuresti siihen, kuinka sekalaiset parit amerikkalaisessa yhteiskunnassa nähdään.


Rotujenvälisiä avioliittoja on tyypillisesti korostettu Yhdysvalloissa kahdella näkökulmalla: tasa-arvoisuus ja kulttuurinen konservatismi. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että tekijä, joka vaikuttaa merkittävästi yksilön valintoihin avioliiton suhteen, on sosioekonominen asema "SES" eli henkilön tulojen, koulutuksen, yhteiskuntaluokan, ammatin jne.


Esimerkiksi Newcastlen yliopiston käyttäytymis- ja evoluutiokeskuksen tutkimus vahvisti, että naisilla on taipumus mennä naimisiin sosioekonomisessa asemassa; tämä vähentää alhaisen SES-miesten avioliiton todennäköisyyttä. Tutkimus Jenifer L. Bratter ja Rosalind B. King tutki koulutusresurssien tietokeskuksen puolesta, lisäsikö rotujen rajojen ylittäminen avioeron riskiä.


Avioliittokohortien vertailut paljastivat, että kaiken kaikkiaan rotujenvälisten parien avioerot ovat korkeammat, erityisesti niillä, jotka menivät naimisiin myöhään. Nämä tiedot ovat peräisin Zhang-paperin taulukosta 3, malli 4, joka sisältää kaikki mallin säätimet. Valkoinen aviomies ja valkoinen vaimo -pareja käytetään kontrollina.


Luvut ovat suhteellisia määriä, joilla rotujenväliset parit eroavat esim. mustan miehen ja valkoisen vaimon parisuhde on 1. Rotujenvälisten avioliittojen määrä on jatkanut tasaista kasvuaan sen jälkeen, kun korkein oikeus antoi tuomion asiassa Loving v.


Virginiassa, mutta edustaa myös edelleen absoluuttista vähemmistöä avioparien kokonaismäärässä. Yhdysvaltain väestönlaskentatoimiston mukaan rotujenvälisten naimisissa olevien parien määrä on kasvanut vuodesta , vuonna , vuonna , , vuonna , 1,, in ja 2,, vuonna ; osuus 0. Nämä tilastot eivät ota huomioon esi-isien sekoittumista saman "rodun" sisällä; e.


avioliittoa, jossa on intialaisia ​​ja japanilaisia ​​esivanhempia, ei luokiteltaisi rotujenväliseksi väestönlaskennan vuoksi, että molemmat kuuluvat samaan kategoriaan. Samoin, koska latinalaisamerikkalainen ei ole rotu vaan etninen alkuperä, latinalaisamerikkalaisia ​​avioliittoja ei-latinalaisamerikkalaisten kanssa ei rekisteröidä rotujenvälisiksi, jos molemmat kumppanit ovat samaa rotua. musta latinalaisamerikkalainen, joka menee naimisiin ei-latinalaisamerikkalaisen mustan kumppanin kanssa.


Mitä tulee ulkoavioliittoon, latinalaisamerikkalaisilla miehillä, jotka tunnistettiin valkoisiksi, oli ei-latinalaisamerikkalainen vaimo useammin kuin muilla latinalaisamerikkalaismiehillä. Pöytä U. Census Bureaun American Community Survey osoittaa, että vuonna naimisiin menneiden valkoisten joukossa puolisoiden rodussa oli erilaisia ​​sukupuolen mukaan.


Yli neljäsosa valkoisista miehistä Sitä vastoin tutkimuksessa havaittiin, että vuonna [19]. Tutkimus U. Census Bureaun American Community Survey totesi, että vuonna [20]. Avioliitot eurooppalaisten ja aasialaisten välillä ovat yhä yleisempiä molemmille sukupuolille Yhdysvalloissa. Molempien sukupuolten aasialaiset amerikkalaiset, jotka ovat U. Väestönlaskenta osoitti, että aasialais-valkoinen avioliitto oli yleisin. Valkoisten naisten yleisin avioliittopari aasialaisamerikkalaisten kanssa oli filippiiniläisten miesten kanssa 12, , intialaisten miesten kanssa 11, , joita seurasivat japanilaiset miehet 3 ja kiinalaiset miehet 3. Valkoisilla miehillä yleisin oli japanilaisten naisten kanssa 21, , intialaisten naisten kanssa. 17, , jota seurasivat filippiiniläiset 4 ja kiinalaiset 2, valkoisten ja ei-valkoisten välisiä avioliittoja estävät sekoittumista estävät lait vaikuttivat aasialaisiin maahanmuuttajiin ja heidän puolisoihinsa 1600-luvun lopulta 1900-luvun alkuun.


mennessä 28 osavaltiota kielsi tietyt rotujenvälisen avioliiton muodot. Kahdeksan osavaltiota, mukaan lukien Arizona, Kalifornia, Mississippi, Montana, Nevada, Oregon, Texas ja Utah, laajensivat kieltojaan koskemaan aasialaista syntyperää olevia ihmisiä. Arizonan, Kalifornian, Mississippin, Teksasin ja Utahin lait viittasivat "mongoleihin".


Kaliforniassa asuvat aasialaiset eivät saaneet sekoittumista estäviä lakeja mennä naimisiin valkoisten amerikkalaisten kanssa ryhmän kanssa, johon kuului latinalaisamerikkalaisia. Nevada ja Oregon viittasivat "kiinalaisiin", kun taas Montana luetteli sekä "kiinalaiset" että "japanilaiset".


Dasilta evättiin Yhdysvaltain kansalaisuus, koska hän avioitui "kansalaisuuteen kelpaamattoman ulkomaalaisen kanssa". Vuonna syntyi kiista Arizonassa, kun intialainen maanviljelijä meni naimisiin yhden valkoisen vuokralaisensa 16-vuotiaan tyttären kanssa. Los Angelesin piirikunta; lainsäätäjä kuitenkin ryhtyi nopeasti muuttamaan lakeja kieltämään tällaiset avioliitot myös tapauksen jälkimainingeissa.


Myöhään Los Angelesin piirikunnassa Kaliforniassa tehty tutkimus osoitti, että japanilaiset menivät keskimäärin todennäköisemmin naimisiin rotunsa ulkopuolella verrattuna läänin kiinaisiin ja korealaisiin. Vuonna , korealaisilla oli a. Tutkimus osoitti myös, että Yhdysvalloissa asuvien aasialaisten joukossa rotunsa ulkopuolella naimisiin menneiden naisten osuus oli suurempi kuin miesten.


Tarkemmin sanottuna korealaisista amerikkalaisista naisista on suurempi osuus rotujenvälisistä avioliitoista kuin kiinalaiset tai japanilaiset naiset. Tutkimuksessa katsottiin, että avioliitot muiden aasialaisten kanssa, jotka eivät kuulu henkilön etniseen alkuperään, olivat rotujenvälisiä avioliittoja, esimerkiksi korealainen menee naimisiin japanilaisen kanssa. Sukupuolen rooli rotujenvälisessä avioerodynamiikassa, löydetty yhteiskuntatutkimuksista Jenifer L. Historiallisesti mustien ja valkoisten ihmisten, kuten mulattien ja kvadroonien, sekarotuiset jälkeläiset määriteltiin usein alempaan rotuluokkaan, esimerkkiin "yhden pisaran säännöstä" keinona ylläpitää rotujen hierarkiaa.


Kun orjuus oli laillista, useimmat sekalaiset lapset olivat peräisin afroamerikkalaiselta äidiltä ja valkoiselta isältä. Afroamerikkalaisen miehen ja valkoisen naisen välisiä suhteita paheksuttiin syvästi, mikä johtuu usein siitä, että miehiä kuvattiin usein seksuaalisiksi vaaroiksi. Vuoteen mennessä sekaavioliitot muuttuivat yleisemmiksi valkoisen naisen ja afroamerikkalaisen miehen välillä.


Kun orjuus lakkautettiin, sekaavioliitto oli yleisempää korkeasti koulutettujen ja varakkaampien afroamerikkalaisten keskuudessa. Sekaavioliitoissa saavutettiin tasapaino rodun ja sosioekonomisen arvovallan välillä. Väestöt osoittivat, että mustien ja valkoisten ihmisten välinen rotujen välinen avioliitto oli vähiten todennäköistä etelässä ja todennäköisimmin lännessä, erityisesti länsirannikolla.


Väestönlaskennassa 0. Kymmenen vuotta myöhemmin 0. Sitä vastoin Länsi-U. Väestyksessä mustien miesten prosenttiosuus Länsi-Yhdysvalloissa. rotujenvälisissä avioliitoissa filippiiniläiset amerikkalaiset ovat usein naimisissa intiaanien ja alaskan alkuperäiskansojen kanssa. 1600-luvulla, kun filippiiniläiset olivat Espanjan vallan alla, espanjalaiset siirtolaiset varmistivat filippiiniläisten kaupan Filippiinien ja Amerikan välillä. Kun meksikolaiset kapinoivat espanjalaisia ​​vastaan, filippiiniläiset pakenivat ensin Meksikoon ja matkustivat sitten Louisianaan, missä yksinomaan miespuoliset filippiiniläiset menivät naimisiin intiaanien kanssa.


Vuosina Filippiiniläiset amerikkalaiset työläisyhteisöt kasvoivat myös Alaskassa, ja filippiiniläisamerikkalaiset miehet menivät naimisiin alaskalaisista syntyperäisten naisten kanssa. Le arvioi, että aasialaisamerikkalaisten keskuudessa 1. Historiallisesti kiinalaisamerikkalaiset miehet menivät naimisiin afroamerikkalaisten naisten kanssa suuressa osuudessa avioliittojen kokonaismäärästä, koska vain harvat kiinalaisamerikkalaiset naiset olivat Yhdysvalloissa.


Emansipaatiojulistuksen jälkeen monet amerikkalaiset kiinalaiset muuttivat eteläisiin osavaltioihin, erityisesti Arkansasiin, työskentelemään viljelmillä. Kiinan poissulkemislain jälkeen kiinalaisamerikkalaismiehillä oli vähemmän potentiaalisia etnisesti kiinalaisia ​​vaimoja, joten he menivät yhä useammin naimisiin afroamerikkalaisten naisten kanssa länsirannikolla. Rotujen välinen ero sukupuolten välillä intiaanien keskuudessa on pieni.


Historiallisesti Latinalaisessa Amerikassa ja vähemmässä määrin Yhdysvalloissa intiaanit ovat menneet naimisiin paljon. Monissa Latinalaisen Amerikan maissa on suuri mestizopopulaatio; monissa tapauksissa mestitsot ovat suurin etninen ryhmä omissa maissaan.


Yhdysvalloissa intiaanien ja afroamerikkalaisten välisiä rotujenvälisiä liittoja on ollut olemassa myös 1500-luvun alusta 1900-luvun alkuun, mikä on johtanut siihen, että joillakin afroamerikkalaisilla on intiaaniperintöä. Amerikan intiaanit ja mustat afrikkalaiset ovat sekoittuneet toistuvasti koko Amerikan historian ajan. Kun intiaanit hyökkäsivät eurooppalaiseen Jamestownin siirtokuntaan Virginiassa vuonna, he tappoivat eurooppalaiset, mutta ottivat afrikkalaiset orjat vangiksi ja integroivat heidät vähitellen.


Rotujen välisiä suhteita esiintyi afroamerikkalaisten ja muiden rannikkovaltioiden heimojen jäsenten välillä. Siirtymäkauden aikana, jolloin afrikkalaisista tuli ensisijainen orjuutettu rotu, intiaanit orjuutettiin joskus heidän kanssaan. Afrikkalaiset ja intiaanit työskentelivät yhdessä, jotkut jopa menivät naimisiin ja heillä oli sekalaisia ​​lapsia. Afrikkalaisten ja intiaanien välinen suhde nähtiin uhkana eurooppalaisille ja eurooppalaisamerikkalaisille, jotka yrittivät aktiivisesti jakaa intiaanit ja afrikkalaiset ja asettaa heidät toisiaan vastaan.


1700-luvulla jotkut intiaaninaiset kääntyivät vapautetuiksi tai paenneiksi afrikkalaisiksi miehiksi, koska miesväestön määrä oli vähentynyt intiaanikylissä. Samaan aikaan Amerikan varhainen orjaväestö oli suhteettoman paljon miehiä. Tietojen mukaan jotkut intiaaninaiset ostivat afrikkalaisia ​​miehiä orjiksi.


Naiset vapauttivat ja avioituivat miehet heimoonsa, joita eurooppalaiset myyjät eivät tienneet. Jotkut afrikkalaiset miehet valitsivat intiaaninaisia ​​kumppanikseen, koska heidän lapsensa olisivat vapaita, koska lapsen asema seurasi äidin asemaa. Miehet saattoivat mennä naimisiin joidenkin matrilineaaristen heimojen kanssa ja tulla hyväksytyiksi, koska heidän lastensa katsottiin edelleen kuuluvan äidin kansaan.


Kun Euroopan laajentuminen lisääntyi kaakkoisosassa, afrikkalaisten ja intiaanien avioliittojen määrä lisääntyi. Historiallisesti rotujen välinen avioliitto Yhdysvalloissa oli suuren julkisen vastustuksen kohteena, usein tabu [43], erityisesti valkoisten keskuudessa.


Se tapahtui vasta vuonna, jolloin yli puolet amerikkalaisista hyväksyi tällaiset avioliitot yleensä. Asenteet rotujenvälisiä avioliittoja kohtaan voivat vaihdella liiton rodun ja niitä tuomitsevan henkilön mukaan - esimerkiksi mustat naiset hyväksyivät vähemmän mustien miesten ja valkoisten naisten avioliittoja kuin päinvastoin, ja aasialaiset miehet hyväksyivät vähemmän valkoisten miesten ja aasialaisten naisten avioliittoja. kuin päinvastoin, mikä johtuu ilmeisesti kumppanin kilpailusta. On syntynyt termi kuvaamaan sosiaalista ilmiötä, niin sanottua "avioliiton puristamista" afroamerikkalaisnaisille.


Historiallisesti monet amerikkalaiset uskonnot eivät hyväksyneet rotujenvälistä avioliittoa. Raamatun kirjailijat tukevat vähemmän todennäköisesti rotujenvälistä avioliittoa aasialaisten ja latinolaisten kanssa. Valkoiset, jotka osallistuvat monirotuisiin seurakuntiin tai harjoittavat antaumuksellisia uskonnollisia käytäntöjä, tukevat todennäköisemmin rotujenvälisiä avioliittoja. Lapset, jotka ovat saaneet uskonnollista kasvatusta ei-länsisissä osavaltioissa, erityisesti etelässä, olivat harvemmin seurustelleet rotujen välillä kuin lapset, joilla ei ollut uskonnollista kasvatusta.


Baylorin yliopiston tutkimuksen mukaan "ihmiset, joilla ei ole uskonnollista sitoutumista, eivät olleet tilastollisesti todennäköisemmin avioliitossa kuin evankeliset tai pääprotestantit tai ihmiset muista uskonnoista" [54] yhtä poikkeusta, katolilaisia ​​lukuun ottamatta.


Katoliset olivat kaksi kertaa todennäköisemmin solmimassa rotujenvälistä avioliittoa kuin muut ihmiset. Jotkut uskonnot opettavat aktiivisesti rotujenvälisiä avioliittoja vastaan. Esimerkiksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko suosittelee rotujenvälisten avioliittojen kieltämistä, mutta ei kiellä sitä. Jopa 1900-luvulla avioliitto juutalaisuuden alakulttuurien välillä oli harvinaista. Itä-Euroopan juutalaiset olivat eniten analysoitu alaryhmä, koska heillä oli suurin läsnäolo Yhdysvalloissa.


Aikana -, vain 2. Tämä luku nousi vain 3:een. Yksi suurimmista tekijöistä, jotka saivat juutalaiset luopumaan sekaavioliitosta, oli sulautumisen pelko ja identiteetin menettäminen. Vaikka sulatusuunikulttuurin alku näytti kannustavan monimuotoisuutta, se nähtiin myös uhkana juutalaiselle kulttuurille ja uskonnolle. Kuitenkin pelättiin myös vainoa rodullisten jännitteiden ja toistuvan syrjinnän vuoksi.

No comments:

Post a Comment